Filmihullu 1 | 2018

Sisältö

Pääkirjoitus
Lauri Timonen

Roman Polanski
Mikael Enckell

Polanskin pakomatka ja tekijän moraalinen vastuu
Otto Kylmälä

Vettä, vamppeja ja kyttiä
Joonas Nykänen

Nymfetti lokakuun hedelmätarhassa – Seitsemän lukua alastomuudesta Stanley Kubrickin elokuvissa
Tommi Aitio

Hohto, Keynes ja taloustiede
Markku Koski

Yhden miehen sodat eli kuinka Kubrick lakkasi olemasta huolissaan ja oppi estetisoimaan aseellisia konflikteja
Valtteri Mörttinen

Kolme luentaa Spartacuksesta
Topi E. Timonen

Mestarin alamainen – Leon Vitalin huolehtivainen matka
Eero Tammi

Nuori Kubrick
Juha Saari

Kremlin filmihullu
Lauri Piispa

Gogol elokuvassa
Mia Öhman

Matti Salo in memoriam
Lauri Timonen

100 parasta kirjaa (2017)
Matti Salo

20 parasta elokuvaa (1991)
Matti Salo

Godard 18. keskustelu
Sampsa Laurinen

Kirjat
Eeva Kurki

Festivaalit
Markus Termonen

Ensi-illat
koonnut Timo Malmi

Vieraskynä
Riitta Nelimarkka

Kansi 1 2018

Mikael Enckell kirjoittaa Roman Polanskin henkilöhistoriasta ja hänen elokuviensa psykologisista ulottuvuuksista, Otto Kylmälä ohjaajan moraalisesta vastuusta ja Joonas Nykänen Chinatownin perversseistä varjoista. Kubrickin kohdalla tutkitaan ohjaajan naiskuvaa ja visioita sodasta, Hohtoa luetaan keynesiläisen taloustieteen vinkkelistä ja Spartacusta jälkikolonialismin, lihallisuuden ja sosialismin kautta. Äänensä päästää kuuluville myös mestarin uskollinen "Igor", Leon Vitali.

Kinokatseet suunnataan myös itään ja omat esseensä saavat niin Kremlin oma Selznick Josif Stalin kuin toisenlaisia kauhun sävyjä venäläiseen elokuvatuotantoon inspiroinut Nikolai Gogolkin. Muistamme myös kirjailija, elokuvatutkija Matti Saloa (1933–2017) hänen rakastamiaan suosikkilistoja unohtamatta. Vieraskynä ja -kuvavuorossa on Riitta Nelimarkka.

 

| Tilaa Filmihullu > |

Siirry vuoteen: